Cookie- og privatlivspolitik

Hold dig i form på din ferie med simple tiltag

Har du en hverdag med gode rutiner, hvor motion og fysisk aktivitet fylder på programmet, kan du måske være nervøs for, om en ferie kan ødelægge de gode vaner.

Ofte skal der dog ikke meget til for, at du kan opretholde dit aktivitetsniveau på ferien. Små tiltag og en smule fokus er som regel alt, hvad du behøver for at bevare din gode fysiske form på ferien.

Medbring det, du har behov for i kufferten

Den nemmeste tilgang til motion på ferien er at medbringe de ting, du behøver for at holde dig aktiv. Så pak fx dine løbesko, yogamåtte, sjippetov, elastik eller træningshjul i kufferten, så du altid har træningsudstyret inden for rækkevidde. Denne form for gear fylder og vejer minimalt, så du har rigelig med plads til både sommertøj, solcreme og bikini.

Når nu du har dit træningsgear med dig, er det selvfølgelig vigtigt, at du også afsætter tid til at få det brugt. En god idé er at dedikere et specifikt tidspunkt på dagen til din træning. Det kan for eksempel være om morgenen, inden du kaster dig over hotellets store morgenmadsbuffet. Her kan du snuppe dig en løbetur langs vandet eller udnytte din altan til diverse styrkeøvelser. Når du kombinerer din træning med destinationens smukke omgivelser, bliver motivationen for at nå i mål med træningen ofte større. Husk på, at en god løbetur eller lang gåtur også tæller for sightseeing.

Gå på opdagelse blandt de lokale muligheder

En anden mulighed, for at skabe bevægelse og velvære på din ferie, er at udnytte de muligheder destinationen tilbyder. Måske du har indlogeret dig på et hotel, der dagligt udbyder forskellige former for motion. Det kan være alt fra yoga og zumba til vandaerobic og vandreture. Disse tiltag kan både få din puls op og sætte dig i kontakt med andre spændende rejsende.

Bor du ikke på et hotel med de muligheder, kan det betale sig at undersøge nærområdet. Måske der ligger et lokalt fitness- eller yogacenter nær din bolig. Forskellige ordninger og medlemskaber knytter sig til disse steder, men ofte kan du være heldig at få lov at købe et klippekort til træning eller blot betale per gang, du møder op. Bedst af alt, så er træning mange steder i verden ofte billigere, end det vi oplever i Danmark. Det handler altså om at udnytte de lokale muligheder.

Husk, en hviledag er helt okay

Det kan være vigtigt at huske på, at selv de største sportsstjerner kan have brug for en hviledag. For nyligt var det eksempelvis tilfældet for Napolis stjernefodboldhold, der fik en velfortjent fridag efter sejren over Fiorentina. Som holdets kantspiller Lorenzo Insigne udtalte i den forbindelse, kan det være bedre at have fri end at træne. Om det er fokusset hviledage, der ifølge live betting får Napoli til at ligge på en solid fjerdeplads i Serie A med odds på 13.00, skal ikke kunne siges. En ting er dog sikkert, restitution er super vigtigt i forbindelse med din træning.

Når du afsætter tid til at hvile efter træning, giver du din krop mulighed for at komme til hægterne. I hvileperioden sker der samtidig en opgradering, hvorved du kommer ud på den anden side langt stærkere og mere fit. Det er derfor, at restitution er så vigtig for din krop. Især er det en god idé at prioritere hvile efter meget hård fysisk træning, såsom efter løb eller intens styrketræning. Med andre ord er det helt i orden at tage en dag, hvor du blot slapper af på stranden eller ved poolen.

Med disse gode tips er, du forhåbentligt bedre rustet til at tage motionen med dig, når du finder vej ud i verden. Når alt kommer til alt, så handler det om at gøre det så simpelt som muligt. På den måde bevarer du gejsten for din træning – også når den skal udføres under ferien.